Wednesday, February 17, 2010

Kini Semua Orang Perlu Memiliki Website dan Blog

Persoalannya kenapa?

Tidak kisah siapa diri anda, walaupun seorang tukang masak, penulis buku, peguam, ustaz, guru, pemandu teksi, ahli perniagaan, CEO, usahawan Internet, pelajar, pesara, doktor, petani atau sesiapa sahaja, website dan blog merupakan satu medium penyampaian maklumat yang amat berkesan.

Melihat kepada fungsi website dan blog, ia dapat menambah kenalan, berkomunikasi dengan sesiapa sahaja dan yang pasti, ia merupakan teknologi di Internet yang begitu canggih sekali untuk digunakan bagi pelbagai tujuan dan matlamat. Maka, anda perlu memiliki sebuah blog dan sendiri.

Dengan menulis, segenap lapisan masyarakat seluruh dunia akan membaca dan tahu apa yang anda tulis tersebut. Ia merupakan cara untuk anda expresi diri, perasaan, ideologi dan secara tak langsung membina kredibiliti dan melahirkan potensi diri dari dalam.

Jika anda seorang usahawan, sudah pasti produk atau servis anda dapat dilihat oleh berjuta-juta pengguna internet yang berpotensi untuk menjadi pelanggan anda.

Ramai yang telah berjaya membina nama dan menghasilkan pendapatan dengan hanya menggunakan blog. Jika anda perhatikan, begitu ramai usahawan Internet memiliki blog mereka sendiri bagi berkongsi apakah yang mereka lakukan dan menyatakan apakah produk keluaran mereka yang terkini. Jika anda seorang usahawan Internet, tidak memiliki blog adalah satu kerugian terbesar bagi anda dan perniagaan anda!

Blog adalah satu 'tools' yang amat berkuasa di dalam menjana pendapatan atau mendapatkan trafik (pelawat, bakal pembeli) ke website perniagaan Internet mereka. Anda juga boleh melakukan seperti mereka jika anda tahu caranya..

Terdapat 2 cara iaitu membina blog atas platform percuma sepert wordpress.com dan blogspot.com. sebagai contoh jika anda ingin membuat blog atas platform percuma, anda hanya perlu ke laman web penyedia perkhidmatan tersebut dan daftar sebagai ahli. Contoh blog saya yang anda lihat sekarang ini adalah percuma dari platform google.
Tedapat kelemahan dari menggunakan platform percuma kerana isikandungannya bleh jadi di hack ataupun penyedia perkhidmatan(google) boleh saja memadamkannya mengikut sebab2 yang dirasakan perlu.

Untuk blog saya ini, saya tak kisah kalau tiba2 ianya hilang sebab ia bagi tujuan sharing.. kalau untuk tujuan bisnes saya gunakan platform berbayar. Platform berbayar ni maksudnya kita buat blog/website dan upload di hosting berbayar dengan domain name yang kita pilih sendiri.

Mulai dari sekarang anda bolehlah fikir-fikirkan topik apa yang paling sesuai dengan pengetahuan dan minat anda untuk ditulis di blog nanti.

Anda boleh bermula dengan platform percuma seperti saya di www.blogger.com.

No comments:

Post a Comment