Monday, March 22, 2010

Apakah Maksud FTP - File Transfer Protokol

FTP atau File Transfer Protokol adalah satu kaedah pemindahan fail sama ada dari computer client (contoh PC anda) ke computer server atau sebaliknya, untuk dipaparkan di internet. Ia menggunakan protocol TCP/IP yang mana protocol ini berfungsi menghubungkan antara dua computer secara langsung.

TCP maksudnya Transfer Control Protocol. Dalam bahasa mudah, ia menggariskan tatacara bagaimana data dipindahkan dari satu komputer ke komputer yang lain.
IP bermaksud Internet Protocol. Dalam bahasa mudah, ia menggariskan tatacara bagaimana sesuatu komputer itu menyertai jaringan komputer dan dapat dikenali oleh komputer lain yang berada dalam jaringan tersebut.

Secara mudahnya TCP dan IP ibarat Posmen,Surat dan Alamat Rumah. Setiap surat perlu ada nama penerima dan alamatnya(Nama Domain). Posmen(IP) akan membawa surat melalui apa jua laluan(TCP) asalkan dapat sampai kepada penerimanya(Domain). Jika penerima tidak wujud, posmen akan pulangkan semula surat kepada penghantar atau pejabat pos(Server Hosting) asalnya.

Untuk melakukan pemindahan ini, perisian diperlukan bagi melaksanakannya. Pada masa kini terdapat banyak perisian yang menyokong FTP boleh digunakan. Antara yang popular adalah FileZila, CoreFTP, SmartFTP, AceFTP dan banyak lagi.

Saya biasa menggunakan perisian FileZila untuk upload file ke hosting kerana ianya mudah dan software ini percuma.

Kalau anda belum ada software ini dan nak download..sila klik di link dibawah.
http://www.jejakjuta.com/downloadpage.htm

Install software ini dalam computer anda dan sedia untuk lakukan FTP.

Kalau anda tak tahu nak lakukan FTP, saya ada terangkan dalam ebook saya dalam BAB 2.

Saya berikan ebook ini percuma tapi untuk masa terhad je tau.. nie adalah promo pra pelancaran..

Cepat Download ebook saya 'Manual Lengkap Buat Website Sendiri' Sebelum ianya DIJUAL!
Download di http://www.jejakjuta.com/

No comments:

Post a Comment