Wednesday, March 31, 2010

Apakah itu Sistem Autoresponder

Apakah Maksud Sistem Autoresponder.

Autoresponder adalah satu alat yang digunakan untuk mengambil data dari pelawat seperti nama, email nombor telefon dan sebagainya. Ia dapat mengumpul data pelawat dengan tidak terhad banyaknya dan boleh diasingkan mengikut segmen-segmen di ingini. Sebagai contoh jika anda ada 5 website yang menjual produk berbeza, maka kita dapat segmenkannya mengikut website kita tersebut.

Lebih dari itu, autoresponder merupakan satu sistem untuk mengurus segala aktiviti follow up melalui penghantaran email secara automatik kepada data pelanggan yang diambil tadi. Kita dapat menghantar maklumat atau kempen promosi kepada senarai nama pelawat & pelanggan tadi.

Sistem autoresponder turut digunakan untuk mengurus dan menyimpan rekod pelanggan seperti nama pelanggan, alamat email, no.telefon dan sebagainya mengikut kumpulan kempen pemasaran yang ditetapkan oleh pemilik sistem.

Sebagai contoh jika anda ingin membina 2 kumpulan kempen pemasaran iaitu satunya adalah untuk mendapatkan senarai prospek produk kesihatan dan satu lagi adalah untuk senarai prospek produk pakaian, maka dengan mudah sistem autoresponder dapat melaksanakannya.

Terdapat 2 sistem aplikasi autoresponder

1. Sistem autoresponder berbentuk script yang di konfigurasikan bersama dengan database MySQL di cpanel hosting anda. sistem ini agak sukar untuk di aplikasi kerana Script dan setting perlu anda buat sendiri dan ia memerlukan pengetahuan berkaitan database sql, phpadmin dan cpanel. Namun demikian, sistem ini adalah sistem autoresponder percuma. semua data akan disimpan pada databse di hosting anda.

2. Sistem atoresponder yang disediakan oleh pihak ketiga iaitu penyedia perkhidmatan autoresponder. sistem ini biasanya mempunyai pelbagai fungsi tambahan bergantung kepada penyedia perkhidmatan. ia tidak memerlukan setting pada cpanel kerana aplikasi dilaksanakan oleh penyedia perkhidmatan. data-data juga diletakkan pada server penyedia perkhidmatan.

Ramai usahawan di internet lebih sukakan sistem ini walaupun ia berbayar kerana ia menawarkan pelbagai fungsi dan yang lebih utama tak perlu buat sistem databse, mysql dan c panel. untuk sistem databe tersebut ia memang memerlukan pengetahuan scripting yang tinggi.
selain itu kebarangkalian untuk sistem gagal berfungsi serta email dilabel sebagai spam adalah terlalu rendah berbanding berbanding dengan sistem database di c panel.

Saya setakat ini dah gunakan kedua-dua sistem autoresponder tersebut tetapi sistem berbayar oleh penyedia perkhidmatan autoresponder adalah jauh lebih baik dari segi fungsinya dan yang paling penting email anda tidak dilabel sebagai spam. Melakukan spamming adalah satu kesalahan di internet.

Saya menggunakan sistem autoresponder TrafficWave dan anda boleh cuba PERCUMA selama 30 hari. Anda boleh explore setiap satu fungsinya dan teruns menggunakannya PERCUMA selama 30 hari. Sila Klik disini...

Penggunaan secara efektif sistem aotoresponder dan bagaimana rahsia menjadikan prospek anda menjadi pelanggan ada dalam bab 3 ebook saya 'Panduan Lengkap Buat Website Sendiri' yang boleh didapati di http://www.buatweb-sendiri.com/. Ia sangat Berbaloi-Baloi-Baloi untuk dimiliki.

.
.
.
.
.

No comments:

Post a Comment