Saturday, April 3, 2010

Apa Itu Program Affiliate & Jenis Jenis Affiliate

Saya, Haznul, Kolam Mancing dan Program Affiliate?

Salam sahabat semua.. hari nie hari minggu, selalu hari minggu mcm ni saya berada di johor, kalau tak pun bersama sahabat saya haznul di kolam pancing.. tapi minggu nie rasa cam nak lepak rumah dengan kelaurga je la..main gomol-gomol dengan anak2..he he..

Kalau saya kat johor tu kg saya lah, Kalau kat kolam pancing plak melayan hobi dan sambil sambil tu melayan cerita tentang ayam belanda sahabat saya si haznul giant tu. si haznul plak dengan khusyuknyer dengar cerita saya sampai nganga-nganga. Cerita saya biasa la, tentu pasal internet, biz internet dan internet merketing. kami berdua sahabat sekampung dan sepengajian di UM dulu.

Post kali nie nak cerita sikit tentang program affiliate. Biasanya kalau Internet Marketer (IM) handalan malas dah baca topik ni. Ia umpama cerita ambil lesen L, sedangkan IM handalan dah memandu kereta F1. Tapi tak apa, kat mana pun sasaran kita, ia mestilah bermula dari bawah..semua perkara mesti bermula dengan langkah pertama.

Sebelum memahami sesuatu perkara dengan lebih lanjut, saya suka memahami istilahnya dahulu. Sebab tu banyak post-post saya sebelum cerita tentang 'apa itu?'..apa itu internet, apa itu website, apa itu blog, apa itu webhosting dan lain-lain. lepas ini pun saya rasa akan banyak lagi post-post tentang 'apa itu?' yang lain-lain lagi..


Ok.. APAKAH ITU PROGRAM AFFILIATE.

Program affiliate mengikut pemahaman saya adalah - mendaftar sebagai agen jualan untuk sesuatu produk di internet. Sebagai contoh begini, anda mendaftar dengan saya (tuan punya produk) sebagai agen untuk menjual ebook "Panduan Lengkap Buat Website Sendiri".

Kemudian anda promosikan ebook saya tersebut dan saya akan beri anda komisyen setiap ebook yang terjual. Mudah bukan, anda tak perlu susah-susah untuk buat ebook sendiri. Program affiliate ni tak terhad pada produk digital seperti ebook sayaha, malah semua produk boleh diaffiliatekan. Affiliate atau tak affiliate bergantung kepada tuan punya produk sama ada dia nak tawarkan atau tidak.

Seperti yang saya katakan tadi, program affiliate nie umpama macam Lesen L.. Maknanya semua orang yang nak mengambil Lesen Memandu mesti kena ambil Lesen L dulu kan.. sama lah halnya dengan program affiliate ni.. tapi ia bukanlah wajib, cum macam pelik kalau buat xtra income dari internet tapi langsung tak pernah join program affiliate.

Saya rasa semua orang yang buat xtra income di internet bermula dengan program affiliate. Sebab ia Program yang sangat mudah..anda tak perlu pening-pening nak fikir pasal produk, web jualan, penghantaran produk, stok dan sebagainya. anda hanya perlu perkenalkan kepada orang lain dan jika ada pembelian, anda akan dapat bonus.


Bagaimana Sistem Program Affiliate Berfungsi?

1. Anda akan mendaftar sebagai agen dengan Pemilik Produk/website. Komisyen setiap jualan dan syarat-syarat akan dinyatakan dengan khusus.

2. Anda akan dapat 1 link dengan ID unik Anda. Sebagai contoh
www.buatweb-sendiri.com/index.php?id=test. ID 'test' adalah ID unik untuk Agen. Pada link ini terdapat cookie yang menyimpan maklumat anda. cookie adalah seumpama satu fail yang mempunyai maklumat anda yang di attachkan bersama website yang anda telah berdaftar tadi.

Cookie ini akan disimpan pada komputer orang yang mengklik link tersebut. ini bermakna, cookie masih dapat mengesan pembelian dari id anda walaupun pembeli tidak membeli ketika itu juga. cookie akan disimpan walaupun computer telah di shut down. Cookie ni hanya akan hilang apabila pemilik komputer meng'clear'kan cookie tersebut.

(banyak lagi yang saya nak cerita pasal cookie nie..tapi ini post affiliate, saya akan cerita lanjut tentang apa itu cookie pada post akan datang....)

3. Anda Promosikan Link dengan ID unik anda tersebut.

4. Jika Orang lain klik pada link tersebut dan membeli, maka satu laporan akan dihantar pada tuan punya produk menyatakan siapa yang membeli dan dari agen mana yang mempromosi..

5. Bonus akan diberikan berdasarkan syarat dan perjanjian semasa anda mendaftar menjadi ahli sebelum ini..


Berikut saya nyatakan pula beberapa jenis Program Affiliate.

1. Pay-Per-Sale Affiliate Program
Sama seperti yang saya ceritakan sebelum diatas, anda di bayar setiap kali membuat jualan.

2. Recurring Affiliate Program
Anda di bayar secara berkala, dimana anda hanya perlu membuat jualan hanya sekali dan anda menerima bayaran setiap bulan. Kebiasaannya, ini untuk produk yang melanggan seperti majalah dan hosting. Anda akan menerima bayaran selagi orang yang anda promosikan itu melanggan.

3. Pay Per Lead Affiliate Program
Pay per lead biasanya mengkehendaki anda membawa pelawat ke satu page dan pelawat akan memasukkan email mereka untuk mendownload sesuatu yang dapat membantu si pelawat tersebut.

Disini, tujuan penganjur program PPL ni lakukan adalah untuk mengumpul mailing list, yang mempromosikan page itu tadi pula adalah anda dan anda akan dapat komisen daripada setiap emel yang di masukan oleh para pelawat dan si pelawat pula boleh mendapatkan maklumat atau sesuatu yang mereka inginkan.

Dalam keadaan ini, semua orang dalam keadaan win-win situation. Dimana semua orang dapat apa yang mereka inginkan. Sebenarnya konsepnya sama seperti affiliate cuma kali ini kita tak perlu membuat jualan tetapi kita cuma perlu melakukan arahan yang tetapkan.

4. Pay-Per-Click Affiliate Program
Anda di bayar mengikut jumlah klik yang terhasil melalui promosi anda.

5. Pay-Per-Search Affiliate Program
Anda di bayar apabila ada orang mencari (search) di web anda. Ini diibaratkan web anda adalah Search Engine dan anda di bayar setiap kali ada orang search melalui kotak carian ini.

6. Hybrid Programs
Gabungan beberapa program affiliate diatas dan dijadikan satu. Program ini lebih menguntungkan dan amat disukai tetapi mempunyai syarat yang ketat untuk menyertai dan jarang dijumpai.

Daripada 6 jenis affiliate diatas, program affiliate yang biasa ditawarkan kalangan IM tempatan adalah PPS dan PPL, termasuklah saya. saya tawarkan PPS kepada anda. Daftar di www.buatweb-sendiri.com/member/. saya berikan komisyen RM20 setiap jualan.

ok kita berjumpa lagi di post-post akan datang..

selamat berhujung minggu...
.
.
.

No comments:

Post a Comment