Sunday, April 4, 2010

Gambaran Bagaimana Website Anda Dipaparkan Di Internet

Konsep Fail Yang Disimpan di PC anda adalah sama Seperti Fail Yang Disimpan Di Server Hosting


Posting kali ini saya nak kongsi dan beri gambaran macamana sesebuah website tu dapat dipaparkan di internet? Macam saya mula-mula berjinak dalam dunia internet dulu, kabur.. tak dapat gambaran pun camaner website tu boleh di paparkan. Harapnya gambarajah saya kat bawah ni dapat menjelaskan la sikit samar-samar anda yang samar tu..he he..


Sebenarnya website adalah fail dalam format (.html) yang disimpan di server internet. Nak lebih jelas istilah website rujuk di post saya sebelum ini. klik disini..


Konsepnya simpanan dan akses fail adalah sama macam fail yang ada di komputer rumah anda. Cuma Bezanya komputer rumah anda hanya diakses oleh anda dan keluarga anda sahaja, takkan jiran anda boleh mengakses komputer anda kecuali dia masuk kerumah anda dan mengaksesnya.


Fail dikomputer anda akan disimpan di hard disk komputer anda manakala fail untuk website akan disimpan di server hosting. Fail di server hosting ini dapat di akses seluruh dunia dengan dengan alamat domain yang di taip pada browser internet.


Saya beri contoh gambaran untuk kedua-dua situasi ini adalah seperti berikut.


Contoh anda buat fail dokumen dengan microsoft office word (format fail .doc) dan setelah siap anda simpannya di folder 'my documet' di hard disk drive C anda..


Keesokannya anda nak print document tersebut untuk mengakses fail tersebut anda akan buka pc anda dan pergi ke folder 'my document' dan klik fail tersebut. lepastu anda pun print. Dalam situasi diatas anda sebenarnya tanpa disedari mengakses fail tersebut melalui alamat c:\User\user\Documents

Cuma di komputer kita lebih bisa mengaksus fail dengan mengklik icon-icon yang disediakan.


Sama konsepnya dengan fail website (.html) yang di simpan di server internet. untuk mengaksesnya anda kena taip http://www.jejakjuta.com/ (sebagai contoh). ini adalah alamat ataupun domain name untuk orang mengakses laman web anda tersebut..


Harapnya konsep diatas jelas ye..


Ok.. untuk anda lebih faham lagi saya gambarkan 3 istilah berkembar yang sangat berkait rapat antara satu sama lain. Fahami betul-betul 3 istilah ini barulah anda akan benar-benar jelas tentang bagaimana sesebuah website boleh terpapar di internet.


Website = KEDAI.
Webhosting = TAPAK KEDAI.

Nama Domain = ALAMAT KEDAI.

WebsiteKEDAI
Dalam website terdapat Text, Audio, Video, Gambar dan sebagainyaDalam kedai terdapat kerusi, meja, lampu, produk untuk dijual dan sebagainya


Web HostingTAPAK KEDAI
Untuk memaparkan website di internet perlu meletakkan fail-fail di ruangan Server Hosting.Untk membina bangunan kedai, kita memerlukan tapak untuk mendirikan struktur bangunan tersebut.


DomainALAMAT KEDAI
Untuk memaparkan website perlu menaip nama spesifik di carian internet.Untuk pergi ke kedai anda, kita perlukan alamat untuk sampai ke lokasi yg betul.


Kalau masih kurang jelas sila rujuk makna istilah tersebut dalam posting saya yang lepas.. Klik Disini.



Proses Untuk Memaparkan Website anda Di Internet.

Ia sangat Muda..Hanya melalui 2 proses sahaja.


Proses 1 - Buat Fail format HTML di Komputer anda.

Proses 2 - Upload Fail Ke Server Hosting dengan Perisian FTP.. klik disini maksud FTP



Ok harapnya post kali ni dapat menberi maklumat tambahan terutama kepada newbie, tentang bagaimana website boleh sipaparkan di internet..


Ok selamat menimba Ilmu dan Wang di Internet..


salam..


.


No comments:

Post a Comment