Tuesday, March 2, 2010

Naikkan Rangking Website Di Search Engine

Bagaimana Optimisasikan Website Anda di Enjin Carian.

Seperti yang selalu diperkata oleh Internet Marketer handalan, perkara yang paling penting dalam perniagaan internet ialah kebolehcapaian website anda oleh pengguna. Semakin mudah website anda dicapai semakin banyak juga lah trafik pada website anda.

Lazimnya apabila pengguna internet ingin mencari sesuatu maklumat atau produk di internet, laman web pertama yang akan dibuka adalah enjin carian seperti goggle, yahoo dan sebagainya. Pengguna akan search dan website mempunyai maklumat berkaitan akan dipaparkan mengikut rangking pertama hinggalah berjuta-juta banyaknya. Dan pengguna lazimnya akan klik pada rangking 10 (page pertama result) atau mereka rajin akan ke page kedua dan ketiga. Page-page yang berikutnya jarang sekali dibuka apatah lagi page yang ke 100 dan seterusnya.

Persoalanya apakah kreteria untuk sebuah website menduduki ranking teratas enjin carian.

Terdapat 3 faktor utama yang dikenal pasti:-
1. Jumlah Traffik.
2. Ketepatan keyword.
3. Keyword density.

Terdapat teknik tertentu untuk menaikkan ranking website dan ia dikenali sebagai Teknik SEO (Search Engine Optimization). Teknik ini pula terbahagi kepada 2 iaitu
1. On-page Optimization
2. Off-page Optimization.

Mengaplikasikan teknik SEO ini adalah menjadi keutamaan kepada semua usahawan internet kerana kita akan dapat trafik secara percuma. Ia adalah promosi paling hebat. Bayangkan anda mendapat trafik yang tinggi setiap hari tanpa membayar sesen pun. Anda hanya perlu menunggu tempahan hasil daripada promosi enjin pencari. Setiap laman web yang dibina boleh dioptimisasi agar dapat dipaparkan di kedudukan top 10 enjin pencari.

Teknik SEO ini terdapat dalam ebook saya Panduan Lengkap Buat Website Sendiri dalam bab 4. Panduan mengaplikasikan teknik SEO dalam ebook saya ini sangat mudah untuk difahami berserta dengan ilustrasi grafik. Saya bukanlah pakar dalam bidang SEO kerana terlalu banyak ilmu yang berkaitan seo ini. walau bagaimanapun, teknik dalam ebook saya ini adalah teknik wajib seo yang perlu anda tahu dan setelah diaplikasi dengan betul hasilnya pasti anda akan nampak. saya telah melakukannya dan website baru saya dapat di index oleh google dalam masa 4 hari sahaja.. selamat berSEO..

No comments:

Post a Comment